Навігація по сайту: Home Публікації Політика Міліція з народом: Права та обов’язки міліції під час виборів 2010 року

Політична
Херсонщина

Незалежний спостерігач



Міліція з народом: Права та обов’язки міліції під час виборів 2010 року

Електронна адреса Друкувати PDF
Рейтинг Користувача: / 0
НайгіршеНайкраще 
Херсонська областьКонституція України наголошує, що Україна  є демократична, соціальна, правова держава.  Носієм суверенітету та єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народовладдя в Україні ґрунтується на праві кожного громадянина України обирати і бути обраним до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Народ здійснює владу безпосередньо і через органи влади. Для того, щоб владні інституції виконували волю народу, працювали ефективно і без зловживань, вони підлягають періодичному оновленню шляхом загальних виборів.
Відповідно до статті 71 Конституції України вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення.

Суб’єктами виборчого процесу під час чергових виборів Президента України є:  виборці; виборчі  комісії,  кандидати на  пост  Президента  України,  партії (блоки), які висунули кандидатів на пост Президента України, уповноважені  представники,   довірені   особи,   офіційні спостерігачі від  партій (блоків) - суб'єктів виборчого процесу та від кандидатів на пост Президента України (стаття 12 Закону України «Про вибори Президента України»).
Міліція не є суб’єктом виборчого процесу.

Як владна інституція, міліція не бере участі в будь-яких виборчих процедурах. Натомість її особлива функція в цей час – забезпечення умов перебігу всього виборчого процесу відповідно до законодавства України.
Міліція має запобігати порушенням законодавства, охороняти виборчі права громадян України і громадський порядок. Разом з тим – у разі вчинення порушень – працівники органів внутрішніх справ мусять вчасно їх виявляти, розслідувати і розкривати, усувати їх наслідки в межах своєї компетенції.
Принципові засади дій персоналу Міністерства внутрішніх справ України визначаються статтею 3 Закону України “Про міліцію”: при виконанні службових обов’язків працівники міліції незалежні від впливу будь-яких політичних, громадських об’єднань.
Забезпечення нормального перебігу виборчого процесу працівниками органів внутрішніх справ ґрунтується на чіткому дотриманні Конституції України, Закону України “Про міліцію”, Закону України “Про вибори Президента України”, Кримінального кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення тощо.
На всіх етапах виборчого процесу спрямованість діяльності міліції визначається статтею 2 Закону України “Про міліцію”, згідно з якою основними завданнями працівників міліції під час несення служби є:
1) забезпечення особистої безпеки громадян,  захист  їх  прав  і свобод, законних інтересів;
2) запобігання правопорушенням та їх припинення;
3) охорона і забезпечення громадського порядку;
4) виявлення і розкриття злочинів, розшук осіб, які їх вчинили;
5) участь у поданні соціальної та правової допомоги  громадянам, сприяння  у  межах  своєї    компетенції    державним    органам, підприємствам, установам і організаціям у виконанні покладених  на  них законом обов'язків.


Разом з тим, компетенція органів внутрішніх справ України під час виборів розширюється та набуває особливих рис, оскільки до їхніх звичайних завдань і повноважень додаються ще й спеціальні, пов’язані саме з виборами.

У зв’язку з цим необхідно чітко враховувати особливості повноважень та завдань діяльності міліції на конкретних етапах виборчого процесу.
1. На етапі проведення передвиборної агітації можуть відбуватися різноманітні масові акції.
Згідно зі статтею 39 Конституції України громадяни мають право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, про проведення яких завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування. Обмеження щодо реалізації цього права може встановлюватися судом відповідно до закону і лише в інтересах національної безпеки та громадського порядку – з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Відтак важливості набувають ті функції органів внутрішніх справ України, котрі забезпечують умови реалізації, з одного боку, зазначених конституційних прав громадян України, а з іншого – можливих судових рішень щодо їх обмежень відповідно до чинного законодавства України.
Частиною першою статті 64 Закону України “Про вибори Президента України” участь у передвиборній агітації заборонено:
1) особам, які не є громадянами України;
2) органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, їх посадовим і службовим особам;
3) членам  виборчих  комісій  під  час  виконання  обов'язків членів виборчих комісій.
Також Закон «Про вибори Президента України» містить й інші обмеження. Зокрема, згідно частини шостої статті 64 Закону забороняється   проводити   передвиборну   агітацію,    що супроводжується  наданням  виборцям  грошей  чи  безоплатно або на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерей. Така передвиборна агітація або надання виборцям грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів,  послуг, робіт, цінних паперів,  кредитів,  лотерей,  що  супроводжується  закликами  або пропозиціями голосувати чи не голосувати за певного кандидата  або згадуванням його імені, вважається підкупом виборців.
Згідно частини чотирнадцятої  цієї ж статті, забороняється    розміщення    друкованих   передвиборних агітаційних матеріалів,  політичної  реклами  та  повідомлень  про перебіг  виборчого  процесу  на  пам'ятках архітектури,  а також у місцях, де вони перешкоджають безпеці дорожнього руху.
Відповідно до частини другої статті 57 Закону України “Про вибори Президента України” передвиборна агітація закінчується о 24.00 останньої п’ятниці перед днем виборів, тобто 15 січня 2010 р. Тому з цього часу працівники міліції, у межах своєї компетенції, мають припиняти проведення агітаційних заходів, розповсюдження передвиборних агітаційних матеріалів, листівок, плакатів, інших друкованих видань, у яких розміщено передвиборні матеріали, публічні заклики голосувати “за” або “проти” кандидатів у Президенти України.

Слід пам’ятати, що відповідно до чинного законодавства України охорона приміщень виборчих комісій, приміщень для голосування, а також виборчих бюлетенів та іншої виборчої документації здійснюється органами внутрішніх справ.

2. Процедура отримання, транспортування та зберігання виборчих бюлетенів.
Згідно частини другої статті 73 Закону «Про вибори Президента України», виборчі  бюлетені  зберігаються  у  приміщенні  окружної  виборчої комісії  в  сейфі  (металевій  шафі), який опечатується стрічкою з проставленням  на ній підписів усіх присутніх на засіданні комісії та  печатки  комісії і постійно (до дня голосування) перебуває під охороною працівника органів внутрішніх справ України.
Не раніше, ніж за три дні до дня голосування, окружна виборча комісія на своєму засіданні передає виборчі бюлетені відповідним представникам дільничних виборчих комісій. Згідно частини дев’ятої та одинадцятої статті 73, члени  дільничних  виборчих комісій транспортують отримані виборчі бюлетені  до  приміщення  дільничної  виборчої  комісії  у супроводі працівника органів внутрішніх справ, а пізніше виборчі бюлетені  зберігаються  у  приміщенні  дільничної виборчої  комісії  в  сейфі  (металевій  шафі),  який опечатується стрічкою  з  проставленням  на  ній  підписів  усіх  присутніх  на засіданні   комісії   та   печатки  комісії  і  постійно  (до  дня голосування) перебуває під охороною працівника органів  внутрішніх справ України.
Охорона виборчих бюлетенів міліцією закінчується в момент початку підготовчого засідання дільничної виборчої комісії в день голосування о 7-15 17 січня 2010 р., як це передбачено частиною четвертою статті 75 Закону України “Про вибори Президента України”.

3. День голосування та підрахунок голосів 17 січня 2010 р.
Під час здійснення охорони приміщення виборчої дільниці працівники органів внутрішніх справ мають пам’ятати, що частиною дев’ятої статті 28 Закону України “Про вибори Президента України” встановлено виключний перелік осіб, які мають право бути присутніми без дозволу чи запрошення відповідної комісії на засіданнях окружної чи дільничної виборчої комісії, у тому числі при підрахунку голосів та встановленні результатів голосування, на виборчій дільниці в день виборів у приміщенні, де проводиться голосування, а саме:
1) члени виборчих комісій вищого рівня, 
2) кандидати на пост Президента України,  їх довірені особи,  офіційні спостерігачі від кандидатів на пост Президента України,  партій (блоків) - суб'єктів виборчого процесу (разом не більше двох осіб від одного  кандидата  на  пост Президента України та партії (блоку),  яка його висунула),
3) офіційні  спостерігачі  від   іноземних   держав   і   міжнародних організацій,
4)  представники  засобів  масової інформації (не більше двох осіб від одного засобу масової інформації).
Згідно з частиною десятою цієї ж статті, інші  особи,  можуть бути присутніми  на  засіданні  комісії  тільки  з дозволу або на запрошення цієї комісії, про що приймається рішення на засіданні комісії.  Перебування на виборчій  дільниці  під  час проведення  голосування  осіб,  не  передбачених частиною дев'ятою цієї статті, не дозволяється.
Відповідно, працівники правоохоронних органів можуть здійснювати охорону правопорядку в день голосування та при підрахунку голосів лише поза межами приміщення для голосування.
Згідно з частиною третьою статті 75 Закону України “Про вибори Президента України” організація   проведення   голосування   та підтримання належного  порядку  у  приміщенні  для  голосування,  забезпечення таємності волевиявлення виборців під час голосування  покладаються на дільничну виборчу комісію.
У разі вчинення правопорушень голова, заступник голови чи секретар комісії може їх викликати виключно для виконання дій з відновлення правопорядку і на час, необхідний для таких дій.
Працівники міліції повинні діяти у визначених законодавством межах і реагувати відповідно до вимог Кримінально-процесуального кодексу України, Кримінального кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення та іншими актами законодавства України.

4. Транспортування виборчої документації
Після встановлення результатів голосування на виборчій дільниці працівник ОВС України повинен супроводжувати транспортування виборчих документів до відповідної окружної виборчої комісії, забезпечивши охорону цієї документації (частина перша статті 81 Закону України “Про вибори Президента України”). Під час транспортування документів будь-кому забороняється розпечатувати пакети з виборчими бюлетенями та іншою документацією.

Таким чином, працівникам правоохоронних органів забороняється втручатися в процес виборів, виконувати будь-які доручення членів виборчої комісії, не пов’язані із забезпеченням охорони прав виборців та громадського порядку, давати консультації та пропагувати свої погляди щодо кандидатів на виборні посади, політичних партій (виборчих блоків), які їх висунули, надавати будь-яку допомогу виборцям у заповненні виборчих бюлетенів, відволікатися та самовільно покидати місце несення служби на виборчій дільниці.

5. Стосунки працівників міліції з офіційними спостерігачами
Відповідно до частини першої статті 68 Закону України “Про вибори Президента України” у виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі  від  кандидатів  на пост Президента України,  партій (блоків),  які  висунули  кандидатів.  Офіційні  спостерігачі  від іноземних   держав   та   міжнародних   організацій  можуть  вести спостереження за ходом виборчого процесу.
Інститут спостерігачів є демократичним засобом контролю за нормальним перебігом виборчого процесу й тому працівники органів внутрішніх справ мають, у межах своїх службових обов’язків, забезпечувати безпеку всіх категорій офіційних спостерігачів, сприяти здійсненню їх законних повноважень.
При спілкуванні з офіційними спостерігачами необхідно точно керуватися законодавством України, ставитися до них ввічливо та доброзичливо, з повагою до їх людської гідності, не допускаючи при цьому дискримінації на ґрунті статі, раси, віку, національності, релігії, громадянства, етнічного і соціального походження, політичних та інших переконань.
Згідно частини сьомої статті 69 Закону України «Про вибори Президента України», офіційний спостерігач має право:
1) перебувати на  виборчих  дільницях  під  час  голосування, спостерігати з будь-якої відстані за діями членів комісії,  у тому числі під час видачі бюлетенів виборцям і підрахунку  голосів,  не заважаючи членам комісії фізично;
2) робити фото-, кінозйомки, аудіо- та відеозаписи;
3) бути   присутнім  при  видачі  виборчих  бюлетенів  членам дільничної виборчої комісії для організації  голосування  виборців за  межами  приміщення  для  голосування  та при проведенні такого голосування;
4) бути  присутнім  на засіданнях  дільничних  та  окружної виборчих комісій відповідного територіального   виборчого   округу, в тому числі  під  час  підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення  підсумків  голосування  в  територіальному виборчому окрузі;
5) звертатися до відповідної виборчої комісії із скаргою щодо порушень цього Закону в разі їх виявлення;
6) складати  акти  про  виявлені  порушення цього Закону,  що підписуються ним та не менш як двома  виборцями,  які  засвідчують факт   цього  порушення;
7) отримувати   копії   протоколів   про   передачу  виборчих бюлетенів,  про  підрахунок  голосів  і  встановлення  результатів голосування, а також інших документів у випадках, передбачених цим Законом;
Згідно частини восьмої цієї ж статті, офіційний спостерігач не має права:
1) протиправно втручатися в роботу виборчої  комісії,  чинити дії,  що  порушують  хід  виборчого  процесу  або заважають членам виборчої комісії здійснювати свої повноваження;
2) заповнювати замість  виборця  (у  тому  числі  і  на  його прохання) виборчий бюлетень;
3) бути  присутнім при заповненні виборцем виборчого бюлетеня у кабіні (кімнаті) для таємного голосування.
У стосунках зі спостерігачами працівники органів внутрішніх справ мають передбачати наслідки своїх дій.
Так, згідно ст.. 157 Кримінального Кодексу України, перешкоджання діяльності офіційного спостерігача при виконанні ними своїх повноважень, є карним злочином.
Слід уникати небажаних наслідків, усіляко сприяти підвищенню авторитету органів внутрішніх справ України.
У разі звернення офіційних спостерігачів із заявою про скоєння злочину слід приймати рішення в порядку, передбаченому статтею 97 Кримінально-процесуального кодексу України, про що невідкладно доповісти ГУМВС.

6. Реалізація виборчих прав персоналом МВС України
Працівник міліції, як і кожен дієздатний громадянин України, має невід’ємне право на вільний вибір. Це право реалізується через особисте таємне голосування.
Керівники органів та підрозділів внутрішніх справ, частин внутрішніх військ, навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ України при складанні розрахунків особового складу, виділеного для забезпечення охорони громадського порядку та безпеки у день виборів, повинні передбачити можливості реалізації їх підлеглими невід’ємних виборчих прав.
Слід мати на увазі, що при проведенні виборів Президента України відкріпні посвідчення не виготовляються та не використовуються.

Підготовлено на підставі Конституції України, Законів України «Про вибори Президента України», «Про міліцію», Кримінального Кодексу України та Методичних рекомендацій «Компетенція міліції України в охороні прав громадян та громадського порядку під час виборчого процесу» Департаменту громадської безпеки МВС України (Київ, 2007)
 

Додати коментар

:D:lol::-);-)8):-|:-*:oops::sad::cry::o:-?:-x:eek::zzz:P:roll::sigh:
Жирний Курсив Посилання Цитата


Захисний код
Оновити



Останні коментарі

Вибір читачів
























Куплю фотографії херсонців учасників
Української Революції 1917-1922 рр.:
- членів партій УПСР, УСДРП, УПСФ, УПСС;
- фотографії херсонців в мундирах українських військових частин,
- фотографії громадських діячів українського політичного руху на Херсонщині тощо.
8 093 725 67 45

Хто на сайті

На даний момент 80 гостей на сайті